Tuesday, March 9, 2010

Tips Anak Eczema

Lately ni Irsa eczema teruk. Maybe because of extremely hot wheather and kulit selalu berpeluh. Every night kena bawak naik keta nak bagi dia tidur. Sometime dia x tahan gatal, dia nangis jerit2 mcm kena pukul....Bila la nak pasang aircond ni. Belum ada masa nak pi survey what brand to choose. Friends, any suggestion?

Saya terpanggil untuk tulis entri ni, and nak share sedikit tips yang paed bagi utk saya. Masih teringat lagi ayat pertama paed cakap kat saya masa mula2 Irsa kena eczema. Paed said, "Oh ini type anak org kaya, puteri lilin..x boleh kena panas, x boleh peluh, x boleh habuk, kena duduk aircond saja" Hahaha...anak orang kaya tapi mak bapak dia sudah kayap!!

Ini antara advice yang paed berikan kat saya:

1) No carpet, no teddy bear, no toys yang berbulu2 in the house.
2) Rumah x boleh sapu, hanya vacuum and mop hari2...(wah, sapa ada kudrat nak mop rumah hari2 mmg saya salute)
3) Bedsheet, pillowcase, blanket kena tukar once a week. Bantal dia mesti jemur kat bawah matahari dlm sejam untuk matikan kuman.
4) Jauhi asap, habuk, cats (w'pun anak kita x direct main dgn cat tapi kelemumur kucing boleh melekat pada sofa, lantai, etc and bila anak yg x tahan dgn cats akan mudah terkena elergi) - Note:Tapi saya tgk Baby Lyana ni tahan la pulak dgn cat.
5)Tak boleh pakai bedak. Banyak petua from orang tua2 suruh letak bedak sejuk tapi sebenarnya it is forbidden. Patut la dulu penah letak bedak sejuk masa Irsa elergi dlm pantang tapi semakin teruk la pulak.
6) Mandi harus guna PH 5.5 product. Mengikut tuan doktor w'pun banyak product baby di pasaran (like Johnson's baby, Anakku, Pureen, etc) still ada sedikit chemical yang membuatkan skin anak kita elergic. Setakat ni, saya bagi Irsa mandi guna shower gel Seba Med or Pinetarsol. Tapi Pinetarsol ni sgt la busuk bau dia mcm ubat cuci luka tu..If kulit Irsa teruk sesangat baru pakai Pinetarsol. Ada juga antara kwn2 saya guna Lactacyd Baby Bath.
7) Setiap kali selepas mandi mesti letak moistuizer. Yang ni pun dia tak galakkan anak saya pakai jenama2 baby yang ada di pasaran sbb mengandungi pewangi dan pewarna. Makanya losyen itu terpaksa la di beli di klinik2 berdekatan sahaja. (Nak duit la tu)
8) Bila baby berpeluh especially pada global warming yang amat kritikal ketika ini, selalu-selalulah lap badan baby dgn towel lembab. Don't rub, just wipe ok..
9) Bab2 pemakanan, elakkan dari makan fruits dari negara beriklim sejuk such as strawberry, blueberry, etc. Saya x tau kenapa sebab x boleh makan.

Tips2 di atas adalah sekadar nasihat paed utk anak saya, bukan lah 100% effective. Jangan la pulak nanti ada yang complain kenapa x berkesan ya. Lain budak lain pulak caranya. Doktor kata semakin besar, semakin hilang eczema. Oh, cepat-cepatlah besar anakku!








7 comments:

Diamilikku said...

anak2 aku memang pakai sebamed....dari berusia satu hari hinggalah setahun..lepas tu baru aku tukar..mcm alesha alhamdulillah..kulit dia takde problem sangat...skrg dengan shower foam kitorang pun dia pakai ok..tapi aisy memang ketara..sangat putera lilin...memang kena aircond 24 hours...just imagine..kalau tido luar (living hall) without aircond...setengah jam je terus terjaga..tapi bawak masuk bilik..tido dalam baby cot and of course dengan aircond terpasang..tiga jam setengah dia lena...tapi eza..cuaca sekarang memang sangat panas..aku advice hang belilah aircond..bukan nak mengebat apa..tapi kesian kat anak2...ayah aku duk perli2..dia kata dia dulu jaga 4 anak takdak aircond pun..hangpa la nih semua berlagak nak aircond..huhuhu..tapi nak buat gena..kesian tgk merah2 satu badan...

d u r a said...

safiya pon kulit jenih sensitif gak. tapi rasanya bukan aczema kot. gatai dia time nak tidoq atau cuaca panas. pastu jenuh la mama dok kena garu.
bekas nyamuk gigit time baby dulu pon dok lekat sampai la ni. dapat pulak mama penyegan nak letak krim hilang parut ka apa..hee..
tapi tang aircond tu betui macam sone kata. anak2ku akan tidoq lena sampai pagi kalau pasang aircond.
so, my advise..pasangla aircond
brand Panasonic ada inverter technology, jimat letrik<--dia claimed la, aku pon taktau betoi ka dak. tak pon brand York, brand ni memng khas aircond je.

Naddiea said...

eza,betul la weh..hang kena pasang aircond.jenuh la nk bwk naik reta tiap malam nk bagi tidoq.bukan ja baby tido lena dengan hang laki bini pun lena tidoq.lg pun kat belah utara la ni pun mmg cuaca hangat sungguh.aku pi kepala batas (penang) kat adik aku masa maulidur rasul baru ni rasa mcm nk nangeh weh.hangat sungguh aku x tahan.anak2 aku tidoq x pakai baju.harraz pakai diaper ja tido.pakai aircond utk long term.x kisah la hang beli brand apa pun.bak kata dura york pun ok.aku pun pakai york yg murah ja pun.

Baby Lyana said...

hmmm...sian dia...Lyana dgn kucing x heran pun, sbb ade drh penyayang kucing kot..daddy Mummy 2-2 suka kucing..plus dah biasa main dh=gn kucing since dia dlm perut...hehe..Mummy dulu tido dgn kucing since anak dara...alhamdulillah, xde kena gatai2 plak...but, lyana diexpose pada kucing bila dah besaq...masa kecik2..kalau dia peganag..2-3 minit..pastu lap la tgn dia kasi bersih dr bulu...

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

sone: tu la aku rasa budak2 la ni awat semua manja2 x tau. ka ibu2 zaman moden ni terlampau particular on every single things psl penjagaan baby? aku pun mmg la x tahan sgt cuaca la ni. bangun2 pagi2 mesti berpeluh. tmbh irsa lagi la, peluh memanjang...adakah kena aircond terpasang 24 jam? parak bayaq bil...adus..

dura:aku pun kdg2 kesian tlg gak garu kat irsa. kalau dia garu smpai berdarah2 ni. kesian sgt. tu la, mmg nak pakai aircond dah ni..tnggu masa ja. nak pi beli tu yg x dan.

shepah:anak aku ni dia mcm dah set dlm mind, asal mlm ja dia tunjuk pintu then tunjuk keta nak suh bwk dia jalan. kdg2 kul 1 pagi kami dok pusing2 makan angin lg kot jalan. gila la panas sekarang ni... aku dok kat dapuq basuh pinggan tgh malam pun blh peluh2 mcm kena api. bayangkan la...

kak shaf: baguih la baby lyana tahan dgn kucing. setgh budak alah. dah mmg kucing best fren kat rmh ek..mmg imun kuat ni...hehehe

Hamidah Burham said...

Assalamualaikum sis Azalina.
Saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman anak saya tentang eczema. Alhamdulillah anak saya dah semakin pulih dr eczema macam anak sis lepas makan nutriferon. Ada gambar sebelum dan selepas. Kalau nak tengok gambar
bole whatsapp saya @ 0163385790. Bkn sahaja eczema sembuh tapi kalau demam pun sehari je cepat kebah. Saya sgt2 bersyukur dan berbesar hati nak kongsi cerita dengan sesiapa sahaja yg mengalami masalah yg sama.ok take care..

Safiya Amaran said...

nice sharing sis Azalina..

saya pun anak anak kena eczema.. dlm keluarga saya ramai juga kena eczema. pastu ada kawan advice supaya careful dengan sabun.. tukar tukar tak jadi jugak, last sekali saya basuh baju guna air panas je masa anak anak saya kecil. alhamdulillah eczema diorg tak melarat.. pastu family saya yang lain yg dewasa pun saya advice guna sabun yg hypoallergenic.

so far lepas cuba yang get clean shaklee symptoms diorg much better. alhamdulillah.

http://letusbehealthytogether.blogspot.com/2014/09/basic-h2-shaklee-terbaik-untuk-anak-saya.html

saja share , mungkin bermanfaat bagi org lain juga :)

Post a Comment