Monday, August 9, 2010

Pagi Isnin Yang Penuh Debaran

Hehehe...Best best best... Nak tau apa dia? Today I attended an interview at Majlis Bandaraya Alor Setar....Interview ja pun kan, belum dapat lagi. Suka ja nak over canang sana sini. Tapi memang agak best la sebab this year, this is the 1st time my name shortlisted for interview with Gomen. Masa dpt kol pun tak ingat bila aku ada apply untuk jawatan ni. Akauntan Gred 41. Sumpah lupa. Rasanya dalam bulan August last year and since 6 months after closing date still x de khabar berita maka I assumed that my application was unsuccessful. Tak sangka pulak last week dapat call suruh datang interview..Best best best... Kawan-kawan...Tolong la doakan aku dapat kerja ni.


Tapi yang tak bestnya adalah...Candidates yang datang adalah lebih kurang 20 orang, and nak pakai seorang saja. Nak nak aku nampak ada 3 orang candidates lelaki, lagi la aku rasa peluang sangat la TIPIS... Then bila masuk bilik menunggu, ada pulak 2 orang staf MBAS interview untuk post yang sama... Semangat mula merudum. Memang sedari pagi tadi bangun2 tidur terus nervous...mandi nervous, siapkan barang2 anak untuk ke TASKA pun nervous, drive pun nervous. Bayangkan la dulu kalau naik kat parking lot City Plaza Tingkat 6 cuma ambil masa 1 minit tapi kali ni 2 minit plus...Awat yang ketaq sangat tak tau???


So, bila turn aku dipanggil, aku masuk ke dalam dengan Bismillah and menjadi candidate yang seceria mungkin...Bila diminta cerita perihal diri, aku goreng tak mau2, non stop cerita sampai panel yang interview mencelah baru aku stop. And dia tanya apa tugas2 akauntan, aku confident juga jawab. Ditanya ada berapa kerajaan dalam Malaysia pun dapat jawab...Ditanya lagi kawasan manakah under bidang kuasa MBAS pun dapat jawab... Namakan lain2 PBT dalam Negeri Kedah pun dapat jawab. Cuma satu ja...Hasil2 MBAS... Aku ni cerita la bagai cukai pintu, lesen, lesen iklan, lesen penjaja pasar malam, sewa premis....Then aku stop..Kemudian panel tu kata "Itu saja??"...Aku boleh pi sambung "Bayaran masuk toilet kot." Ish boleh keluaq pulak word "kot" itu. Nampak sangat x confident.... Aku lupa nak sebut parking lot and compound!!! Padahal sebelum tu dah study!!! Argggggghhhhh....Tensi tensi!!!! Awat aku boleh jadi pelupa begini.. Tetiba rasa bodoh je...Damn!


And ada lagi la soklan2 lain yang ditanya, kenapa nak kerja dengan MBAS, etc... Yang bestnya dia tengok sijil2 aku dia tanya "Dulu sekolah ASMA ada main band ka. Main instrument apa?" ..Hihi..Bangga seketika jadi ex-band member of SAS. Maklum la sapa tak kenal Sultanah Asma School Band. Then bermula lah sessi sembang2...Sampai masuk ke sessi kartun sponge bob..aku kata aku x tau kartun tu.."Anak saya minat Barney ja"....hahahah....boleh ke gitu..Sembang2 pulak dengan panel interview tu..





Hmmm.... Kawan2....Kawan2 ASMARIAN, tolong doa2kan aku successful dlm interview ni....Kawan blogwalking and sesiapa yang terbaca blog ni...Pls pray for me....Moga aku SUKSES!!! Penat dah dok attend interview ni.

22 comments:

Ct NuRJaNNaH said...

gud luck kak aza
hope dpt keje nie ye?
doa selalu utk kakak

nohafiza said...

mintak2 dapat ler.. bole rasa belanja gaji akauntan... handbag ke kasut ke. nape pegi interview pakai tudung? amik berkat ka?

Diamilikku said...

insya allah...aku doakan hang berjaya k..
tawakkal...kalau dah tertulis rezeki hang tu insya allah tak kemana...

Mrs SM said...

seronoknya... moga2 la kwn ak dpt keja kan MBAS nih.... dekat skit la ngan aku... hehehehe

insyaallah km sbg kwn sentiasa akan mendoakan kejayaan hg... semoga berjaya....

Lady of Leisure said...

i doakan u dapat jawatan tu.. insyaALlah u dah cuba yg terbaik selebihnya kita serah pada Allah.. kemasnya u pakai tudung.. teringin nak pakai mcm tu..
:)

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

jannah: TQ sis..harap2 dpt la..


acu: mmg selama ni pi inteview gomen kak aza pakai tudung. cuma exam ja x pakai. nti kak aza beli handbag carefree rekaan scha alyahya..ok la tu kan. :)


sone & sue: TQ doakan aku..moga2 mulut hampa masin. tp takut juga nak mengharap sgt sementelah ada staff MBAS sendiri yg attend interview juga. siapa lah aku di mata panel2 interbiu itew... hmmmm.


lady: thanks..nak pakai tudung ni pun tangan dok terketaq2 sbb neves.. selalu kejap dah menjadi kali ni mcm 2-3 kali itupun boleh la, mcm kemas gak la..hihihi.

hajarus said...

salam singgah kembali & salam kenal... anyway good luck k ;d

elmo blurb said...

gud luck kak aza .
tibe2 takot lak nak keje 3tahun lagik .
huu

yang jauh di sana said...

tadi aku dah type apa yg aku nak kata tapi segan la plak....nanti aku pm hang kat fb....*aku kan pemalu ngeeeee :p*

iEtaFAkyR@ said...

wah eza! semoga ada rezeki hang... n selamat menjadi petugas MBAS dgn jayanya ya! cewah... confident la ala2 hg dh diterima. insyaAllah beb. :)

Wahidah said...

salam ziarah..moga berjaya..selamat menjalani ibadah puasa..

Azwandy Bin Muhamad said...

Salam...
Semoga kamu berjaya dalam temu duga tu...
InsyaAllah kalau ada rezeki awk, awk dptlah keja tu...

Selamat berpuasa...

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

elmo:
TQ...hurmm..nampaknya kena get ready dr skrg. semakin lama semakin compete lak rasanya utk kerja.



eta a.k.a. yang jauh di sana:
aku baca dah message hang. gonna make full use of it. x sangka pulak kawan aku ni rupanya ada ciri2 motivator. TQ beb!


ieta:
hang...hang la kwn paling bg semangat dgn confident nya..iyo2 ja selamat menjadi petugas MBAS. blh ka aku dpt job ni? sekali org x amik aku hahaha buat malu ja. hang jgn x ngaku member pulak nanti wei.TQ


wahidah:
TQ..selamat berpuasa juga buat awak.


azwandy:
TQ. selamat berpuasa juga.

ozzy said...

semoga berjaya..insyaallah

eliana_adnand said...

gudluck!!
InsyaAllah..rezeki itu drp Allah..
doa manyak2 k.. :)

Anonymous said...

aza, insyallah, kalau ada rezeki , adalah..

tak kemana, Allah dah atoq suam bnd..

wishing u all the best , insyallah adalah rezeki masuk gomen, nak nak pi pakai tudung , ehhehh- :)

bubu253 said...

all da besh..
(",)

Pert Doherty said...

best gile sembang time inteview.. haha.. dia pon bosa nk inteview org. hahaha

zunaidi said...

gud lak yer..insyaAllah dapat tue..diorang pn baca blog..hehe

Farihah Ahmad said...

sronotnya dah stat2 cari keja.
gud luck :)

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

Ozzy: Thanks


Eliana: Thanks. Dok doa banyak2 la ni. Harap2 Doa korang pun termakbul.


Anon: Thanks. Ya...Mudah mudahan termakbul and dpt masuk gomen :)


Bubu: Thanks


Pert: Mesti la bosan nak interview. Hari tu saja dah 20 orang. X termasuk jawatan2 lain lagi.


Zunaidi: Kalau la diaorang baca blog, memang nak bagi dia orang baca entry ni..


Farihah: Bukan dah start2 cari keja. Start2 nak masuk gomen. dah lama keja private.

Bibi said...

Seronok baca entri u...semoga ada jodoh ngan MBAS...atau mana2 tempat yg plg sesuai buat saudari..InsyaAllah

Post a Comment